Veerkrachtig Hattem wint bij Zwart Wit ‘63

Na de goede overwinning op Be Quick Zutphen trad Hattem op de eerste zaterdag van oktober in Harderwijk aan voor de wedstrijd tegen Zwart Wit ’63. Vorig seizoen verloor Hattem daar nog met ruime cijfers. Het moraal na de eerdere wedstrijden was bij Hattem zeker goed te noemen en men had de focus op een ander resultaat. In de eerste helft was de thuisploeg de bovenliggende partij maar verzuimde het om de leiding te nemen. Dat deed het evenwel kort na rust. Hattem toonde echter veerkracht en pakte uiteindelijk met een duidelijke 4-1 overwinning de punten.

Beide teams beginnen wat aftastend al dwingt Hattem de thuisploeg bij haar opbouw in de beginfase vaak tot de lange bal. De eerste kans was evenwel voor de thuisploeg. Na een goede combinatie over links werd Chris Oosterveen uit positie gespeeld en is het Alec van Dijk die goed zijn doel uitkomt en een doelpoging van de thuisploeg weet te voorkomen. Hattem houdt zich staande en heeft na 15 minuten zelf haar eerste mogelijkheid. Na verovering van de bal op de linker flank is het Kevin Veger die Wesley van Winsum vrij ziet staan. Hij draait zich vrij en probeert het met een vlammend afstandsschot. Helaas gaat zijn inzet recht op de doelman af. Gaandeweg de eerste helft houden beide teams elkaar min of meer in de houdgreep maar is het Zwart Wit dat het betere van het spel heeft waarbij het echter niet tot kansen komt. Veel balverlies over en weer maakt het spel wat rommelig. Toch is het Zwart Wit wat kort voor de rust een dot van een kans heeft. De Hattem-verdediging wordt met een mooie combinatie uitgespeeld en is het Zwart Wit-spits van Dijk die vrij voor het Hattem-doel komt. Doelman Alec van Dijk is zijn naamgenoot de baas en houdt zijn doel met een mooie reflex schoon. Hierna kabbelt de wedstrijd naar de rust.

De tweede helft is koud en wel begonnen of de bal ligt al achter Alec van Dijk in het netje. Via een opbouw over de rechterkant weet Zwart Wit zich door de verdediging van Hattem heen te combineren, legt spits van Dijk de bal koppend goed terug en kan Granneman vrij inschieten. De geel-blauwen laten zich echter niet uit het veld slaan en laten zien dat het na rust een andere spelopvatting hanteert. Een goede aanval over rechts via Chris Oosterveen die met een lobje Wesley van Winsum vindt. Die neemt de bal op de borst aan, vindt met een afgemeten volley de verre hoek en laat doelman Didari kansloos. Kort daarna heeft Nassim Boukattan de kans om de stand op 1-2 te brengen. Helaas lijkt hij ruzie met de bal te hebben en komt niet tot een schot. Trainer ten Hove voert enkele wijzigingen door en probeert mede door een wat andere invulling de druk op Zwart Wit op te voeren. Dat heeft al snel resultaat. Een hoekschop voor Hattem wordt eerst door de thuisploeg nog verdedigd maar in de rebound brengt Rick Dallhuisen de bal opnieuw in. Het is Felix Besseler die bij de 2e paal de bal koppend buiten bereik van de doelman in de kruising kan koppen. Zwart Wit moet nu meer komen en logischerwijs ontstaat daar voor Hattem meer ruimte om de genadeklap uit te delen. Bij één van die uitbraken maakt Zwart Wit-doelman wat ongelukkig hands ver buiten zijn eigen strafschopgebied. Vanuit de toegekende vrije trap weet Jari Dunnink met een afgemeten schot van ca. 25 meter vanaf het doel de kruising te vinden. Een werkelijk prachtig doelpunt. Het slotakkoord is tenslotte voor Felix Noordberger. Hij wordt met een mooie pass van achteruit gelanceerd, vindt de vrije ruimte, kapt zijn tegenstander met een fijne beweging uit en weet de bal langs de doelman in het doel te plaatsen.

Opnieuw een mooie overwinning voor Hattem waarbij het zeker revanche heeft genomen op de zeperd van de wedstrijd in Harderwijk in het vorige seizoen. Bovendien toont het team veerkracht door na het tegendoelpunt niet bij de pakken neer te zitten en de wedstrijd volledig te kantelen. Een goede teamprestatie die vertrouwen geeft voor de komende wedstrijden in deze pittige competitie. Op zaterdag 12 oktober speelt Hattem thuis tegen het vorig seizoen gedegradeerde AGOVV uit Apeldoorn.