Robur et Velocitas een maatje te groot voor Hattem

Op voorhand was de uitwedstrijd tegen koploper Robur et Velocitas een lastige horde voor Hattem. Vorig jaar in de bekerwedstrijd bleek al dat de thuisploeg beschikt over een goed team en is het na de toevoeging van ervaren spelers ondertussen de gedoodverfde kandidaat voor het kampioenschap. Hattem was voornemens zich niet te verstoppen of de bus te parkeren en zo veel als mogelijk haar eigen spel te spelen. Ondanks dat de geel-blauwen al vroeg in de wedstrijd op voorsprong kwamen moest het uiteindelijk buigen voor een betere tegenstander, al had de score niet zo hoog hoeven uit te vallen.

Zoals gezegd kwam Hattem al vroeg in de wedstrijd op voorsprong. Een mooie crosspass van Rick Dalhuisen bereikte Wesley van Winsum. Hij omspeelde zijn tegenstander maar werd binnen de beruchte lijnen iets te enthousiast verdedigd waardoor de bal op de stip ging. Hij ging zelf achter de bal staan en liet met een goede pengel Robur-doelman Rosler kansloos. Het had nog mooier kunnen worden nadat Felix Besseler werd weggestuurd over de linker flank. Terwijl er totaal geen sprake was van buitenspel vond de grensrechter van Robur het noodzakelijk toch de vlag in de lucht te steken waarop de scheidsrechter het signaal overnam. Hierna nam de thuisploeg steeds meer het initiatief in de wedstrijd waarbij het makkelijk voetbalt en men elkaar op het veld steeds beter gaat vinden; overigens zonder op dat moment tot echte kansen te komen. Toch komt het halverwege de eerste helft op gelijke hoogte nadat verdediger Bosz halverwege de speelhelft van Hattem maar eens uithaalt. Zijn schot lijkt houdbaar maar de bal verdwijnt evenwel toch over doelman van Dijk in het net. In de periode hierna blijft Robur het betere van het spel houden en komt Hattem er bijkans niet aan te pas. Tien minuten voor rust komt de thuisploeg ietwat gelukkig op voorsprong wanneer Hattem de bal na een hoekschop niet weg krijgt en Robur via een klutssituatie in de doelmond de bal toch het laatste zetje kan geven. Overigens is de voorsprong op dat moment zeker wel verdiend.

Na de rust probeert Hattem wat beter in de wedstrijd te komen en weet het gelijke tred te houden met Robur. Er ontstaan zelfs wat mogelijkheden om de stand wellicht gelijk te trekken. Helaas valt het balletje steeds net niet voor de juiste sokken. Tegelijkertijd blijft het verschil nog steeds 1 doelpunt waardoor Hattem in de wedstrijd blijft. Trainer ten Hove probeert met wat omzettingen iets te doorbreken maar ook dat geeft niet het gewenste resultaat. Een kwartier voor tijd is de wedstrijd dan toch wanneer Robur de wedstrijd dan toch in het slot gooit. Eerst wordt het geholpen door slecht uitverdedigen in de Hattem-defensie en kort daarop weet het de stand naar 4-1 te tillen via een strafschop (vasthouden tegenstander door Jerensley Hooi). Robur speelt de wedstrijd daarna gecontroleerd uit en weet vlak voor tijd nog een goaltje mee te pikken. Hattem blijft nog wel proberen om de stand wat draaglijker te maken, maar tot echte kansen komt het niet meer.

Hattem moet in deze wedstrijd dus buigen en verliest verdiend van een sterk spelend Robur et Velocitas wat tegelijkertijd met deze overwinning de koppositie verstevigt. Hierbij moet worden opgemerkt dat het aantal doelpunten wat minder hoog had kunnen zijn wanner Hattem wat attenter was geweest in een aantal situaties. Hattem zal echter niet te lang moeten blijven hangen bij deze nederlaag en de blik verleggen op de volgende wedstrijd. Dat zal zijn over twee weken wanneer het thuis Groen Wit ’62 uit Apeldoorn ontvangt.